10 potravín bohatých na vitamín A na zásobu antioxidantov

Vitamín A, tiež nazývaný retinol, je nevyhnutný pre mnohé funkcie v našom tele. Prispieva najmä k zdraviu našej pokožky, očí a imunitného systému. Okrem toho má antioxidačné vlastnosti, ktoré pomáhajú bojovať proti voľným radikálom zodpovedným za predčasné starnutie našich buniek. Aby sme využili všetky tieto benefity, je preto vhodné zaradiť do nášho jedálnička potraviny bohaté na vitamín A. Tu je zoznam 10 potravín, ktoré môžete zaradiť do svojho jedálnička, aby ste sa zásobili týmto vzácnym vitamínom.

1. Pečeň

Na začiatok je nepochybne najlepším prírodným zdrojom vitamínu A pečeň. a tiež železo, stopový prvok nevyhnutný pre správne fungovanie nášho tela. Medzi rôznymi druhmi pečene je na vrchole teľacia pečeň s takmer 9 000 mikrogramami retinolu na 100 gramov produktu. Tesne za ňou nasleduje hovädzia pečeň a jahňacia pečeň. Tieto druhy potravín však konzumujte s mierou, pretože majú tiež vysoký obsah cholesterolu a medi, ktorých nadbytok môže byť toxický.

2. Tučné ryby

Sleď

Ryby, ako je sleď, sú vynikajúcim zdrojom vitamínu A. V skutočnosti 100 gramov sleďa poskytuje približne 200 mikrogramov retinolu. Okrem toho tieto mastné ryby obsahujú Omega 3ktoré prispievajú k zdraviu našich sŕdc a tepien.

Losos

Losos je tiež bohatý na vitamín A so 100 mikrogramami na 100 gramovú porciu. Táto ryba má tiež veľké množstvo nenasýtených mastných kyselín, ktoré sú prospešné pre kardiovaskulárne zdravie.

3. Tmavozelená listová zelenina

Špenát

Špenát je známy bohatstvom minerálov a stopových prvkov, no obsahuje aj vitamín A vo forme karotenoidov (prekurzory retinolu). 100 gramová porcia tejto zeleniny poskytuje takmer 800 mikrogramov tohto vitamínu. Preto ich počas sezóny neváhajte jesť pravidelne.

Kapustnica

Zelená kapusta tiež patrí medzi zeleninu bohatú na vitamín A. Na 100 gramov ho obsahuje okolo 500 mikrogramov. Okrem toho je rovnako ako špenát nízkokalorický a bohatý na vlákninu, čo z neho robí zaujímavú potravinu pre vyváženú stravu.

4. Oranžové alebo tmavožlté ovocie a zelenina

Určité oranžové alebo tmavožlté ovocie a zelenina, ako je mrkva alebo sladké zemiaky, sú veľmi bohaté na karotenoidy, z ktorých niektoré dokáže naše telo premeniť na vitamín A. Tu sú niektoré z týchto potravín:

  • Mrkva: s približne 1 100 mikrogramami retinolu na 100 gramov surového produktu je jednou z najlepších možností na získanie dobrej dávky vitamínu A.
  • Sladký zemiak: obsahuje viac ako 700 mikrogramov retinolu na 100 gramov varenej porcie.
  • Tekvica: poskytuje takmer 500 mikrogramov na 100 gramovú porciu.

5. Sušené marhule

Sušené marhule sú dôležitým zdrojom vitamínu A. V skutočnosti vám 100 gramová porcia týchto malých sušených plodov môže poskytnúť až 1 200 mikrogramov retinolu. Okrem toho sú tiež bohaté na vlákninu, draslík a železo. Pre vysoký obsah cukru ich však konzumujte s mierou.

6. Mango

Mango je exotické ovocie, ktoré obsahuje veľké množstvo vitamínu A vo forme karotenoidov. 100 gramová porcia tohto ovocia poskytuje približne 400 mikrogramov retinolu. Má aj ďalšie antioxidanty prospešné pre naše telo, ako je vitamín C a polyfenol.

7. Vajcia

Vajcia predstavujú ľahko dostupný zdroj vitamínu A. Stredné vajce (50 gramov) poskytuje v priemere 150 mikrogramov retinolu. Obsahujú aj ďalšie dôležité živiny ako kvalitné bielkoviny, železo a zinok.

8. Maslo

Maslo je potravina bohatá na vitamín A s približne 800 mikrogramami na 100 gramov produktu. Má však tiež vysoký obsah nasýtených tukov, ktorých nadmerná konzumácia môže byť škodlivá pre kardiovaskulárne zdravie. Preto by sa mal konzumovať s mierou.

9. Hustý crème fraîche

Hustý crème fraîche poskytuje vitamín A v zaujímavom množstve: takmer 300 mikrogramov na 100 gramovú porciu produktu. Rovnako ako pri masle by sa však malo konzumovať s mierou kvôli bohatosti nasýtených tukov.

10. Tvrdé syry

Niektoré tvrdé syry vám môžu pomôcť splniť vaše potreby vitamínu A. Napríklad 100 gramov Comté alebo Gruyere poskytuje 350 a 200 mikrogramov retinolu. Tieto syry však majú vysoký obsah kalórií a veľa tuku, preto sa odporúča konzumovať ich s mierou.

Pravidelným zaraďovaním týchto potravín do vašej stravy môžete ťažiť z výhod vitamínu A a jeho antioxidačných vlastností. Vždy však rešpektujte špecifické potreby svojho tela a v prípade potreby sa poraďte so zdravotníckym pracovníkom.

Photo of author
A propos de l'auteur, Alexander Mičko

Vous êtes ici : Domovská stránka » Životný štýl » 10 potravín bohatých na vitamín A na zásobu antioxidantov