Železo, zinok, horčík, vápnik: objavte tieto super stopové prvky nevyhnutné pre naše zdravie

Stopové prvky sú minerály prítomné vo veľmi malých množstvách v našom tele. Napriek ich zníženej koncentrácii zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri správnom fungovaní našich buniek. Železo, zinok, horčík a vápnik patria k tým najdôležitejším pre naše zdravie. Objavte ich výhody a spôsoby, ako zabezpečiť dostatočný príjem.

Železo: spojenec proti únave

Železo je známe najmä svojou úlohou pri prevencii anémie. Podieľa sa totiž na tvorbe hemoglobínu, bielkoviny obsiahnutej v červených krvinkách, ktorá prenáša kyslík do buniek. Nedostatok železa teda vedie k menšiemu okysličovaniu tkanív a spôsobuje únavu.

Tento minerál sa podieľa aj na tvorbe energie a posilňovaní imunitného systému.

Potraviny bohaté na železo

Železo sa nachádza najmä v červenom mäse, vnútornostiach a strukovinách. Zdrojom tejto živiny sú aj sušené ovocie, celé zrná a niektoré semená, ako sú sezamové alebo chia semienka. Mali by ste vedieť, že železo prítomné v rastlinách je horšie asimilované ako železo živočíšneho pôvodu, ale dá sa to zlepšiť jeho konzumáciou vitamínom C.

Zinok: pre zdravú pokožku a posilnený imunitný systém

Zinok je nevyhnutným stopovým prvkom pre zdravú pokožku, nechty a vlasy. Podieľa sa najmä na hojení, regenerácii buniek, tvorbe kolagénu a hormonálnej rovnováhe.

Okrem toho zinok posilňuje imunitný systém a pomáha bojovať proti infekciám. Nakoniec sa tento minerál podieľa na syntéze bielkovín, zraku, reprodukcii a vývoji mozgu.

Potraviny bohaté na zinok

Ustrice sú obzvlášť bohaté na zinok, ale nachádza sa aj v iných morských produktoch, mäse, tvrdých syroch, strukovinách a semenách, ako je tekvica alebo ľan.

Horčík: prírodný antistres

Horčík je často prezentovaný ako spojenec proti stresu a úzkosti. A z dobrého dôvodu: zasahuje do nervového prenosu, čím umožňuje správne fungovanie nervových buniek.

Hrá tiež zásadnú úlohu pri svalovej kontrakcii, udržiavaní acidobázickej rovnováhy a fixácii vápnika v kostiach. Nedostatok horčíka môže preto spôsobiť rôzne poruchy, ako je únava, kŕče či väčšia citlivosť na stres.

Potraviny bohaté na horčík

Horká čokoláda, sušené ovocie, strukoviny a určitá zelená zelenina ako špenát sú výbornými zdrojmi horčíka. Iné menej známe potraviny ako ovsené otruby, chia semienka alebo kakaové šupky tiež obsahujú veľké množstvo tohto minerálu.

Vápnik: pre silné kosti a zdravé zuby

Nie je to žiadne tajomstvo: vápnik je nevyhnutný pre zdravé kosti a zuby. Je ich hlavnou zložkou a zohráva dôležitú úlohu v ich pevnosti.

Tým však výhody vápnika nekončia: podieľa sa aj na zrážaní krvi, nervovom prenose, svalovej kontrakcii a acidobázickej rovnováhe tela.

Potraviny bohaté na vápnik

Hlavným zdrojom vápnika je mlieko a jeho deriváty, ako sú jogurty, syry alebo smotany. Nachádza sa aj v zelenej zelenine, strukovinách, sušenom ovocí, rybách a semenách (chia, sezam).

Zoznam potravín bohatých na stopové prvky

Aby sme vám pomohli integrovať tieto stopové prvky do vašej každodennej stravy, tu je neúplný zoznam potravín bohatých na železo, zinok, horčík a vápnik:

  • Červené mäso
  • Droby
  • Strukoviny (šošovica, cícer, fazuľa atď.)
  • Sušené a olejnaté ovocie (vlašské orechy, mandle, lieskové orechy atď.)
  • Celé zrniečka
  • Semená (sezam, chia, tekvica atď.)
  • Morské plody (ryby, kôrovce, mäkkýše atď.)
  • Tvrdé syry
  • Zelená zelenina (špenát, mangold, brokolica atď.)
  • Tmavá čokoláda

Zvážte tiež zmenu zdrojov príjmu stopových prvkov, aby ste využili všetky ich výhody. Tieto super minerály sú nevyhnutné pre naše zdravie, preto sa uistite, že ich konzumujete dostatok každý deň!

Photo of author
A propos de l'auteur, Alexander Mičko

Vous êtes ici : Domovská stránka » Životný štýl » Železo, zinok, horčík, vápnik: objavte tieto super stopové prvky nevyhnutné pre naše zdravie